5 поширених міфів про банківські гарантії

◷ 9 липня 2025 18:23

5 поширених міфів про банківські гарантії

Зміст:

  1. Міф 1. Оформити банківську гарантію складно
  2. Міф 2. Банківська гарантія оформлюється виключно на добровільних засадах
  3. Міф 3. Банківська гарантія — це те саме, що  застава
  4. Міф 4. Банківську гарантію можуть отримати лише великі компанії. Банківськими гарантіями можуть користуватися усі
  5. Міф 5. Банківська гарантія – це альтернатива страхуванню

Банківська гарантія — потужний інструмент для бізнесу, який допомагає налагоджувати партнерства, укладати вигідні угоди та брати участь у тендерах. Проте навколо цієї послуги існує багато хибних уявлень, які заважають підприємцям скориатися її перевагою повною мірою,. Пропонуємо критично поглянути  на  головнф міфи щодо цією банківської послуги, і, сподіваємося, це допоможе у прийнятті подальших управлінських рішень.

Міф 1. Оформити банківську гарантію складно. Прогресивні фінансові установи, зокрема банк Unex Bank, готують документ протягом лише двох годин з моменту запиту та навіть допускають оформлення електронної банківської гарантії повністю дистанційно, без зайвої паперової тяганини, застави або грошового покриття. 

Міф 2. Банківська гарантія оформлюється виключно на добровільних засадах. Існує кілька різновидів банківської гарантії, більшість із яких дійсно оформлюються клієнтом добровільно за вимогою бенефіціара, який хоче мінімізувати свої фінансові ризики. Проте для деяких угод та галузей економіки наявність такого документу є обов’язковою. Зокрема банківська гарантія для участі в тендері або для оформлення договорів у енергетичній галузі.

Міф 3. Банківська гарантія — це те саме, що  застава. Це різні інструменти. Застава — це передане майно, яке може бути вилучене на користь бенефіціара в разі порушення умов договору, а банківська гарантія  — це письмове зобов’язання банку компенсувати кошти бенефіціару, якщо клієнт не виконає свої зобов’язання. Гарантія забезпечує зобов`язання не майном, а авторитетом і ресурсами банку.

Міф 4. Банківську гарантію можуть отримати лише великі компанії. Банківськими гарантіями можуть користуватися усі —  від великих підприємств до малого бізнесу та навіть ФОП, резидентам та нерезидентам (за певних умов) країни. Для цього у замовника має бути позитивна кредитна історія, фінансова репутація в цілому та належний рівень платоспроможності. Останню банки перевіряють особливо ретельно, адже від цього залежить правомірність згоди на гарантування виплати бенефіціару. Якщо в клієнта недостатньо коштів для виконання своїх договірних зобов’язань, йому потрібно спершу залучити кошти, а вже потім звертатися по банківську гарантію.

Міф 5. Банківська гарантія – це альтернатива страхуванню. Обидві послуги знижують ризики, проте вони мають різне призначення. Страхування захищає інтереси самого страхувальника — у випадку збитків він отримає компенсацію. Для цього вносяться регулярні страхові платежі, а поліс розрахований на покриття певного спектру ризиків. Банківська гарантія, навпаки захищає інтереси третьої сторони: якщо клієнт не виконує зобов'язання, бани виплачує кошти бенефіціару.

Це лише невелика частина припущень та помилок, що стосуються  банківської гарантії. Всі вони провокують недовіру до цієї банківської послуги та уникнення її використання. Але банківська гарантія — це реальний фінансовий важіль. що може зміцнити позиції бізнесу на ринку, підвищити довіру контрагентів і відкрити нові можливості, — брати участь у перспективних тендерних торгах, налагоджувати ділові зв’язки із новими партнерами, захищаючи власні фінанси та репутацію.